Tudatos Étkezés. Örömteli Élet.

Enni vagy nem enni? - Étkezési szabályok és csodadiéták

2020. január 13. - Ételtől Lélekig

“Ha így eszek, az mindful? Jól csinálom? Ha szabályok nincsenek, legalább iránymutatások vannak?” - gyakori kérdések a tudatos étkezéshez. Van bennünk egy mélyen gyökerező vágy arra, hogy valamilyen megítélés szerint jól csináljuk a dolgokat. Az étkezésben sincs ez másképp. Szeretnénk megtalálni a tuti diétát, fogyókúrás módszert, ajánlásokat arra vonatkozóan, hogy mit, mikor és mennyit fogyasszunk. A mindful eating-ben tudatosság, jelenlét, azaz figyelem van ítélkezés nélkül. Ez nem enged teret rigorózus szabályoknak.

20200109.jpg

A figyelemnek mélysége van: azaz mennyire vagyok jelen az adott pillanatban, mennyire koncentrálok arra, ami történik, amit eszem, milyen gondolatok viharzanak át a fejemben mindeközben, állok vagy ülök-e étkezés közben stb. Ugyanúgy meg lehet figyelni ezeket egy mediumra sütött steak, mint egy saláta elfogyasztása közben és egyformán alkamazható egy állófogadás, 6 fogásos fine dining vacsora és késő esti konyhapult melletti kiflicsücsökeszegetés közben.

A mindful eating ahhoz ad egy kimeríthetetlen eszközkészletet, hogy megismerd a saját mintáidat, sötétben, akár tudattalanul húzódó motivációidat és a jelenlét, a figyelem elmélyítésével tudatossá válj ezekre. Ezért is hívják tudatos étkezésnek! A belső tudásra válsz tudatossá, nem pedig egy külső szabályrendszert követve minősíted magadat tudatosnak (nem beszélve arról, hogy a szabályrendszerek, fogyókúrás és étrendjavaslatok folyamatosan változnak, ezért egy mozgó szempontrendszernek próbálunk gyakran megfelelni).

Nincs szabály, jelenlét van

A figyelem, a jelenlét gyakorlásával, mélyítésével, ez esetben a mindful eating eszközeinek segítségével megtanulhatod kritika nélkül megfigyelni az étkezési szokásaidat, az étellel, a saját testeddel való gondolatmintákat, az ahhoz való viszonyulásodat. Az egyik legegyszerűbb ilyen eszköz 3 lélegzetvételnyi szünet az étkezés elkezdése előtt, miközben megkérdezed magadtól, hogy éhes vagy-e? Ha igen, akkor egy 1-10 skálán mennyire vagy éhes? Ha nem vagy éhes, akkor pedig vajon miért eszel?

Ezek a gyakorlatok, eszközök is könnyen válhatnak szabályokká, pl. “Csak akkor ehetek, ha éhes vagyok”. Ez a fent említett mentalitásból fakad, hogy keressük az egyértelmű kereteket, amikhez igazodhatunk. Résen kell lenni, hogy az eszköz egy segítség, ne pedig egy újabb teher legyen. Hogy a mindful eating tényleg az életet gazdagító dologgá, ne pedig egy plusz elvégzendő feladattá váljon, aminek meg kell felelni. (Máskülönben ez is egy minta, amit remekül meg lehet figyelni. Vajon van olyan, hogy saját magamnak kreálok szabályokat ott, ahol pedig nincsenek is?)

Az éhség megfigyelése után ugyanis még mindig dönthetsz úgy, hogy megeszed a croissant-t, megiszod az extra kávét, veszel még egyszer a levesből. De mindezt már tudatosan teszed, nem automatikusan, robotpilótaként. A tudatosság teret ad a megfigyelésnek, ebben a térben pedig már Te DÖNTESZ, nem csak történnek veled a dolgok. Ez a titok. 

Legközelebb a helyesen/jót/eleget/megfelelőt eszem-e helyett koncentrálj arra, hogy milyen az élmény, az étkezés tapasztalata! Milyen étkezési szabályokat figyelsz meg? Milyen szabályokat ismersz, hogyan kell “jól” enni? Kíváncsian várom ezeket, ossz meg egy párat!

A bejegyzés trackback címe:

https://eteltollelekig.blog.hu/api/trackback/id/tr5615400850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.